کتابخانه

تغییر اندازه فونت

A+ | A- | Reset
بانو (ره) در نگاه شخصیت ها ساخت PDF چاپ ارسال به دوست

بانو (ره) در نگاه شخصیت ها

سید محمد سعید حسینی حلی نجفی در مقدمه جامع الشتات ایشان را این گونه مورد خطاب قرار می دهند:
«اقدم اسنی السلام و ازکی التحیات و الاعظام الی صاحبة الرأی و الاجتهاد العالمة –وحیدة مصرها- و فریدة عصرها، و الممتازة علی سواها من النساء اللاتی لم یبلغن کعبی قدمیها فی العصر الحاضر. ایتها السیدة الرشیدة... »

سید محمد سعید حسینی حلی نجفی در مقدمه جامع الشتات ایشان را این گونه مورد خطاب قرار می دهند:
«اقدم اسنی السلام و ازکی التحیات و الاعظام الی صاحبة الرأی و الاجتهاد العالمة –وحیدة مصرها- و فریدة عصرها، و الممتازة علی سواها من النساء اللاتی لم یبلغن کعبی قدمیها فی العصر الحاضر. ایتها السیدة الرشیدة... »

حاج شیخ محمد طه هنداوی نجفی زاده:
«سیدتی المجتهدة العالمة التی ورثت العلم من حدها و ابیها السیدة العلویة الهاشمیة الامینیّة المحترمة... »

سید حسن حسینی:
«السیدة الجلیلة العالمة النبیلة الفیلسوف الفقیة دامت برکاتها. به عرض می رساند تألیفات نفیسة سیدة جلیلة و عالمة نبیلة دامت افاداتها را مطالعه کردم... »

آیت الله محمد کاظم شیرازی:
«... و حاجیه خانم دامت تأییداتها دختر مرحوم حاج سید محمد علی امین التجار اصفهانی طاب ثراه که بانوئی بزرگوار، شریف، اصیل، عالم، عامل، برگزیده زنان زمان و مایه شگفتی دورانش می باشد...»

آیت الله ابراهیم حسینی شیرازی اصطهباناتی:
«بانوی بزرگوار، شریف، اصیل، عالم، عامل، جامع علوم عقلی و نقلی، گوهر روزگار و حجت زنان زمان؛ حاجیه خانم دامت تأییداتها،... از کسانی است که مدت مدیدی از عمر عزیز و زمان درازی از زندگی گرانقدرش را در تحصیل علوم شرعی و معارف دینی و تکمیل مکارم اخلاق حسنه و تحقیق و تنقیح قواعد و اصول گذرانده است؛ تا جایی که به مراتب عالی علم و دانش نایل آمد و از کسانی گردید که او را با انگشت به یکدیگر نشان می دادند...»

آیت الله محمد رضا نجفی اصفهانی:
«... اما سیده دانشمند و شریف، گوهر گرانقدر مستور، میوه درختی که اصلش ثابت و شاخه هایش در آسمان است، گل سرسبد باغ فرزندان زهرای اطهر (سلام الله علیها) صاحب مفاخر ومناقب بزرگ بانوی خاندان ابی طالب، که راه آباء و اجداد گرامیش را پیروی کرده و مکارم اخلاق و بزرگواری ها را در خود جمع نموده، و هم او که در حسب و نسب و بزرگواری و شرافت را در اعلی درجاتش به خود اختصاص داده؛ بانوی فرزانه، حکیم، عارف کامل، صاحب فضایل، سیده مشایخ، بانوی گرانقدر واصل به رحمت الهی، صاحب شرف عالی، کسی که غرفه های بهشتی از جوار جدش نور گرفته و خدا شراب های خالص بهشتی را شربت صبح و شامش قرار داده است... »

مرحوم آیت الله العظمی سید الشهاب الدین مرعشی نجفی (ره) درباره ایشان می گوید:
«العالمة الفاضلة، الفقیة المتکلمة، الحکیمة الادیبة، سیدة خواتین عصرها، العلویة الامینة الاصفهانیة، مؤلفة کتب الاربعین الهاشمیة و الاخلاق و تفسیر القرآن و غیره... »

استاد عالی قدر، محمد تقی جعفری (ره) این بانو را این گونه معرفی می کند:
«با نظر به آثار قلمی که از خانم امین (ره) در دسترس ما قرار گرفته است، به طور قطع می توان ایشان را یکی از علمای برجسته عالم تشیع معرفی نمود و روش علمی ایشان هم کاملاً قابل مقایسه با سایر دانشمندان بوده، بلکه با نظر به مقامات عالیه روحی که ایشان موفق شده اند، باید ایشان را از گروه نخبه از دانشمندان به شمار آورد که به اضافه فرا گرفتن دانش به «تولد جدید» در زندگی نیز نائل می شوند.»

علامه جلیل القدر، سید عباس کاشانی درباره ایشان می گوید:
«و صفوة المقال: لعلنا لا نغالی لو قلنا ان هذه السیدة الجلیلة النبیلة و المخدرة العظیمة الکریمة هی تریکة بیت الوحی و العصمة والرسالة فانها حسنة من حسنات العصر و مفخرة من مفاخر الدهر و معجزة من معاجز الزمن و جوهرة یتیمه و درة وحیدة تفتخر التاریخ بها و اننی کنت اسمع عن عظمه هذة النابغة الفریدة فاشتقت الی زیارتها و لما شاهدتها و تشرفت بالمثول بین یدیها و... »

علامه دانا، میر سید احمد روضاتی در تقریظی که بر ترجمه اربعین هاشمیه دارد، می نویسد:
«العالمة الفاضلة الفقهیة العارفة الکاملة الحجة علی نساء عصرنا حاجیه خانم امین فرد صالح و شایسته و ممتاز...»

آیت الله امامی کاشانی در مراسم بزرگداشت هفتمین روز رحلت ایشان که در مدرسه عالی شهید مطهری برگزار شد، چنین گفت:
«هدف از برگزاری این مراسم ارج نهادن به مقام پر فضیلت بانویی است که در جامعه اسلامی ما تاکنون زنی از لحاظ اسلامی و دینی به پای او نرسیده است... »

علویه خانم همایونی در کتاب زن مظهر خلاقیت الله درباره استاد بزرگوار خود، بانو امین، چنین می گوید:
«در طول چندین قرن یک بانوی ایرانی (قدس الله روحها) پیدا شد که عالم و عارف و دانشمند بود و تمام عمر خود را صرف پروراندن ارزش های انسانی و تعلیم و تربیت جامعه نسوان نمود و نمونه والگوی زن ها شد و چه وجود مؤثری در جامعه زنان داشت که می توان گفت بعد از آن که ظلمت و فساد زمان پهلوی، روزگار ملت ایران را به تباهی کشیده بود، اگر زن... »

 

الجامع الشتات، ص3

 همان، ص15

 همان، ص47

 زندگانی بانوی ایرانی، ص276

زندگانی بانوی ایرانی، ص279

زندگانی بانوی ایرانی، ص281و282

بانوی نمونه، ص81

همان، ص82

همان، ص82

همان، ص83

 همان، ص88

همان، ص90