کتابخانه

تغییر اندازه فونت

A+ | A- | Reset
برهان نقلی و آیات قرآنی ساخت PDF چاپ ارسال به دوست

برهان نقلی و آیات قرآنی
آیات قرآنی و احادیث راجع بقیامت و عود ارواح باجسامشان بقدری زیاد است که احصاء و شماره نمی توان نمود و از ضروریات دین و منکر آن را کافر و از اسلام خارج دانند.
اینک برای نمونه سه آیه ذکر می نمایم در سوره یس پس از آن که اعرابی استخوان پوسیده ای آورد نزد پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و گفت : این استخوان پوسیده و چطور در قیامت زنده می شود خطاب به پیغمبر صلی الله علیه و آله شد که بگو: زنده می کند او را کسی که خلق نمود او را دفعه اول زیرا که او بهر چیزی دانا است.
در سوره اعراف فرموده: در زمین حیات می یابید و در زمین می میرید و از زمین بیرون می آئید.
در سوره عنکبوت آیا ندیدید چگونه ابتداء خلق نمود پس بر می گرداند آنها را و این مطلب بر خدا آسان است. و در این خصوص اخبار نیز متجاوز از حد و حصر است . از ابی جعفر علیه السلام نقل می کنند که از جمله مواعظی که لقمان به پسر خود نمود این بود که گفت: ای پسرک من اگر تو را شکی است در مردن خواب را از خود رفع نما و هرگز قدرت نداری و اگر در تو شکی است از مبعوث شدن از خواب بیدار مشو هرگز قدرت نداری و اگر تو در این مطلب فکر کنی می دانی که نفس تو بدست غیر تو است و جز این نیست که خواب بمنزله مرگ است و بیداری بعد از خواب بمنزله مبعوث شدن بعد از موت.
کشفیات جدیده از دو راه معاد را تائید می نماید
یکی آن که در علوم طبیعی ثابت شده که در این عالم هیچ چیز معدوم نمی گردد ، هر حرکت کوچک و بزرگی هر صورت و جوهرو عرضی و هر نفس و صدائی در فضاء عالم باقی است و مضمحل نمی گردد بطوری که گویند اگر آلت میرب الصوت (رادیو) تکمیل شود ممکن است حرفهای آدم ابوالبشر علیه السلام و غیر او را برای ما نقل کنند چنان چه در صددند که کلمات داوود پیغمبر علیه السلام را در جو هوا بگیرند و این شاهد بر کلام حق تعالی است که فرمود: « لا یغادر صغیره و لا کبیره الا احصیها». (27)
« و وجدوا ما عملوا حاضراً».(28)
پس از اینجا معلوم می شود که بمردن چیزی از انسان معدوم نمی گردد تا اینکه بگویند: ( اعاده معدوم محال است).
و دیگر آن که در این دوره بخوبی کشف شده که انسان در تحلیل و ترکیب دائمی است علی الدوام سلولهای زنده که بدن او را تشکیل می دهند می میرند  و در عوض سلولهای زنده دیگری جای آن ها را می گیرند پس انسان در ایام زندگی همیشه در موت و حیات است در مدت چند روز بکلی بدن وی عوض می شود مثلاً کسی که پنجاه یا شصت سال عمر کند چندین مرتبه بدن او عوض شده و با این حال او همان شخص است که وقتی طفل و وقتی پیر است و این یکی از اسرار خلقت بشمار می رود.
پس چه مانعی دارد بگوئیم در قیامت بامر پروردگار سلول های تازه در ماده بدن انسان پدید می گردد و آدمی حیات جدیدی پیدا می کند و غرض از بیان این مطالب رفع استبعاد معاد است و این که اسلام تکلم بامور غیر معقوله نمی کند و گر نه تعلیمات اسلامی ما را بی نیاز نموده از استشهاد بکلام غیر.
مراحل و عقبات قیامت
چنان چه از آیات و اخبار بسیار معلوم می شود وقتی قیامت بر پا شد و بامر حق تعالی مردم سر از قبر بیرون آوردند مراحل و منازلی دارند که بایستی طی نمایند، و یکی از آنها (صراط) است و در بعض اخبار تصریح می نماید. صراط دو قسم است ، صراط دردنیا و صراط در آخرت ، صراط در دنیا توحید و معرفت بحق تعالی است و صراط در آخرت همان جسری است که کشیده شده است بین بهشت و جهنم. و معرفت حقیقی برای احدی میسر نمی شود مگر بعمل نمودن بسیرت محمدی صلی الله علیه و آله و خلفای آن بزرگوار.
شکی نیست هر کس در این عالم در طریق هدایت باشد و در تمام دقایق زندگانی مراقب اعمال خود گردد و در جستجوی حقیقت و شناسائی حق تعالی قدم پشت قدم اولیای دین گذارد و رشته علقه خود را بواصلان حرم قدس الهی محکم گرداند چنان چه در قرآن خطاب به پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله است که ( بگو طریق من طریق مستقیم است متابعت نمائید مرا و براه های دیگر مروید که متفرق می شوید) همچه کسی البته کامیاب خواهد شد و بآسانی از صراط قیامت می گذرد.
و پیدا نمودن راه مستقیم اگر چه دشوار و پیمودن آن دشوارتر است و شاید بهمین باشد آن چه در احادیث بسیار از پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله رسیده که : ( صراط از مو باریک تر و از شمشیر برنده ترو از شب تاریک تر است). لکن انسان تا در این عالم حیات دارد راه هدایت بسوی وی باز است تنها نفس ما و آرزو و آمال طبیعیه ما حائل و جلوگیر ما است.
خلاصه صراط در قیامت جسری است کشیده شده بین بهشت و جهنم و آن صورت طریق مشی ما است در دنیا اگر بطریق مستقیم حرکت نمودیم و در اعمال و افعال از طریق حق انحراف ننودیم از صراط آخرت مثل برق می گذریم لکن اگر در دنیا در طریق مستقیم سیر ننمودیم در قیامت نیز پای ما در صراط می لغزد و بدرک جهنم می افتیم.(نعوذ بالله).
انسان هر قدر در این عالم در طریق معرفت حق تعالی و بندگی او سریعتر حرکت کند و جهات روحانی خود را قوی تر و لطیف تر گرداند و از قید شهوات نفسانی و طبیعی وارسته تر گردید در قیامت از صراط تندتر حرکت می کند، چنان چه در اخبار بما رسیده که بعضی مثل برق جهنده ، بعضی چون باد تند رو، بعضی مثل پیادگان ، بعضی چون اسب تندرو ، بعضی چون اطفال چهار دست و پا ، بعضی آویخته در جهنم ، بعضی بقدم اول در جهنم می افتند.