کتابخانه

تغییر اندازه فونت

A+ | A- | Reset
وظیفه زن نسبت به اجانب ساخت PDF چاپ ارسال به دوست

وظیفه زن نسبت به اجانب
آیا وظیفه زن در قانون اسلام راجع بحجاب چیست؟ کتاب آسمانی ما که امروزه ماها موظفیم بآن عمل نمائیم قرآن و اخبار و احادیثی می باشد که از پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و ائمه معصومین علیهم السلام رسیده است.
چنان چه از قرائن معلوم می شود از صدر اسلام تا این زمان اخیر گفتگو در حجاب زنان نبوده و معمول نوع زنان اسلام این بود که خود را موظف می دانستند که از نامحرمان احتراز نموده و خود را بپوشانند و تارک آن را فاسق و گنه کار می دانستند.
در این دوره اخیر بعضی از آزادی خواهان بشر خواستند زن را از قید حجاب و چادر نجات دهند و زن را در کار و فعالیت ردیف مرد قرار دهند ، این بود که باسم آزادی و دل سوزی و حریت حجاب زنان را دریدند و چنان چه می بینیم در این دوره این قدر بی عفتی و فساد اخلاق در بین جامعه شیوع پیدا نموده ( آن جا که عیان است چه حاجت به بیان است) و اخیراً در موضوع حجاب کتابهائی نوشته شده و ادله و براهین منطقی عقلی و براهین نقلی از کتاب و سنت بر وجوب حجاب بسیار گفته اند.
ای خواهران می دانید این نگارنده ناچیز از صنف زن می باشم و دشمنی با هم صنف خود ندارم و طبیعت زن را بهتر از مردها می دانم و طالب سعادت و خوشبختی و آسایش و آزادی شما هستم و کشف حجاب اگر چه در ظاهر موافق با طبیعت زن است که مایل بخود نمائی و جلوه گری است بسیار خوش می آید و البته اگر بدون چادر و حجاب آزادانه در معابر و خیابانها گذر کند و مقید بحجاب نباشد خیلی راحت تر است لکن ببین صلاح دین و دنیای تو در چیست؟ حکم حجاب تکلیف است و تکلیف البته زحمت دارد.
و شاید بعضی خانم ها و دوشیزگان خیال می کنند با حجاب بودن و خانه نشستن اسباب ضعف و نقص آن ها می شود، لکن این فکر اشتباه است ، شهوت پرستی است که منکرات را بصورت زیبا در نظر جلوه می دهد قدری فکر خود را بکار بیندازید و از دریچۀ عقل خود وضعیت امروزه را بنگرید و انصاف دهید، آیا این وضعیت با دین داری و ایمان و تقوی مناسبت دارد؟ البته نفس بشر طالب هرزه گری و ول گردی و انجام هواهای گوناگون است ، خدا پرستی غیر از نفس پرستی است.
اگر واقعاً مسلمانی وظیفه مسلمان عمل باحکام اسلام و تعلیمات رسول اکرم صلی الله علیه و آله و حلفاء آن بزرگوار است ، آیا آن ها این طور دستور داده اند، و یا عقل خودت اجازه می دهد که با این وضع شرم آور خود را بیارائی و در خیابان ها در برابر چندین جوان های عزب گذر نمائی و ناز شهوت آن ها را بحرکت آوری.
بدان در این عمل هم ظلم بخو کرده ای که عفت و حیاء که نزد تمام عقلاء از محسنات زن بشمار می رود بباد داده ای و خود را در مورد غضب پروردگار در آورده ای و هم ظلم بجوان های عزب کرده ای که آتش شهوت آن ها را بحرکت می آوری و دسترسی بتو ندارد زیرا قوه (مغناطیسیه) که حکماء آن را قوه جاذبه گویند در تمام موجودات هست بخصوص در چشم آدمی جریان این قوه زیادتر است این است که در عرف می گویند ( چشم دید و دلم خواست) در حدیث (نگاه کردن به نامحرم تیری است زهر آلود از تیرهای شیطان).
زن اگر خویش را محجوب نماید و خود را هدف تیر چشمان نا پاک بعضی از جوان های هرزه چشم بی عفت قرار ندهد چقدر از آفات مصون و محفوظ می ماند زیرا وقتی که چشم زن و مرد بهم افتاد ممکن است بهمان قوه مغناطیسیه هر یک دیگری را جذب نمایند و شیفته هم گردند و معاشقه بین ایشان پدید گردد ، آن وقت اگر این دو نفر از اشخاص با ایمان و با فضیلت باشند و نخواهند بر خلاف تقوی و فضیلت عمل کنند بایستی در آتش عشق طبیعی بسوزند و علاجی هم ندارند و اگر غیر از این باشند که معلوم است چه فسادی پدید می شود.
و از همه بالاتر زنی که کشف حجاب نمود لطمه بزرگی بناموس اسلام زده زیرا یگانه چیزی که امروزه مسلمان را از غیر مسلمان امتیاز می دهد همین حجاب زنهای مسلمانست.
روی سخن با کسانی است که خود را مسلمان و تابع قرآن می دانند
ای خانم اروپا منش مگر نشنیده ای که پیغمبر صلی الله علیه و آله فرموده: ( هر کس شبیه بقومی شود از همان ها محسوب می گردد) اگر میل داری همان طوری که در دنیا شبیه بآن ها می باشی در قیامت هم با آن ها محشور شوی که با شما حرفی نداریم، لکن اگر می خواهی در قیامت مقام بلندی احراز نمائی و با اولیاء حق تعالی محشور باشی ببین تعلیمات اسلامی و دستوراتی که در قرآن درباره زنها داده چیست؟
امروز روز آزادی و امتحان زنها است ، البته زن میل دارد مثل مردها مقید به حجاب و پرده نباشد و آزادانه دوش بدوش مردها در خیابان ها و مجامع عمومی قدم گذارد و فعلا هم از جهت خارجی مانعی در کار نیست ، هر زنی که بر خلاف میل نفسانی مجاهده با نفس نماید و در خانه بنشیند و حفظ ناموس و عفت خود نماید از مجاهدین فی سبیل الله محسوب می گردد بلکه بالاتر زیرا که پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمود: جهاد با نفس بزرگ تر است از جهاد با کفار و نیز از یاوران دین خدا می گردد که در قرآن مجید درباره آنها فرمود: « ان تنصروا الله ینصرکم». اگر یاری  نمائید خدا را ، خدا یاری می کند شما را.
کلام عامیانه که فقط آنچه در قرآن است ما قبول داریم
اگر چه این کلام خیلی عوامانه و غیر منطقی است زیرا که فهم قرآن و رموز  و اسرار آن اولاد مخصوص پیغمبر صلی الله علیه و آله و امام است . ثانیاً بعلمائی که از نور ولایت آنها اقتباس نموده اند ، اگر ما می توانستیم مستقیماً احکام را از قرآن در آوریم دیگر محتاج بامام نبودیم.
و این حرف مثل این ماند که کسی بگوید من وقتی مریض شدم خودم کتاب طب را می خوانم و بآن عمل می کنم و دیگر محتاج به طبیب و پزشک نیستم.
ای خواهر علمای روحانی سالهای بسیار با چه زحمات فوق العاده ای تحصیل علوم دینیه می کنند تا آن که بمرتبه اجتهاد برسند وبتوانند احکام را که یکی از آن ها همین مسئله حجاب است از ادله چهارگانه یعنی قرآن و اخبار و دلیل عقل و اجماع علماء بدست آرند وقتی این چهار اصل با هم توافق نمود آن وقت حکم را صادر می نمایند.
انسان باید حد و موقعیت خود را بشناسد کسی که حتی معانی تحت اللفظی قرآن را نمی فهمد چطور می گوید هر چه در قرآن است ما قبول داریم.
عجیب تر کسانی که می گویند اصلاً در قرآن حکم حجاب نیست و هیچ خبر از قرآن ندارند این اشخاص یا واقعاً فریب نفس خورده و در اشتباه افتاده اند یا آن که عمداً می خواهند تجاهل کنند و این نسبت را سرپوش رای نحیف خود قرار دهند.
پس بحکم عقل هر مسلمانی بایستی یا خودش زحمت بکشد و قوهه اجتهاد پیدا نماید واحکام را از روی ادله بفهمد و عمل کند ، یا متابعت کند کسی را که عارف باحکام باشد مثل مریض که بحکم عقل وظیفه او رجوع به طبیب است.
لکن با این حال چون آیاتی که در قرآن راجع بحجاب ذکر شده خیلی واضح و صریح است آن آیات را تذکر می دهم و معانی تحت اللفظی آنرا نیز بیان می کنم و از بیانات علماء که در تفسیر آنها گفته اند خودداری می نمایم و قضاوت آن را بدست خود خانم ها می گذارم که آن ها را با هم جمع کنند و ببینند از مجموع آنها چه می فهمند.
چنان چه گفته شد در نظر دارم مطالب این کتاب خیلی ساده و مختصر و بدون عبارت پردازی و الفاظ بافی و براهین فلسفی انجام گیرد که بانوان محترم بآسانی بتوانند از آن بهره مند گردند.
(آیاتی که دلالت دارد بر وجوب حجاب)
یکی آیه غض است در سوره نور آیه 30 : « قل للمومنین یغضوا من ابصارهم و یحفظوا فروجهم ذلک ازکی لهم ان الله خیر بما تعملون و قل للمومنات یغضضن منم ابصارهن و یحفظن فروجهن و لا یبدین زینتهن الا ما ظهر منها و لیضربن بخمرهن علی جیوبهن و لا یبدین زینتهن الا لبعولتهن او آبائهن او آباء بعولتهن او ابنائهن او ابناء بعولتهن او اخوانهن او بنی اخوانهن او بنی اخواتهن او نسائهن او ما ملکت ایمانهن او التابعین غیر اولی الاربه من الرجال او الطفل الذین لم یظهروا علی عورات النساء و لا یضربن بارجلهن لیعلم ما یخفین من زینتهن و توبوا الی لله جمیعاً ایها المومنون لعلکم تفحون».
ای پیغمبر بگو بمردهای مومن بپوشانند چشمهای خود را از نامحرمان و آن چه جایز نیست نظر نمودن بآن و عورتهای خود را حفظ نمایند.
و بگو بزنهای مومنه چشم خود را از نگاه ناروا بپوشند و عورتهای خود را محفوظ نمائید و زینت و آرایش خود را جز آن چه ظاهر است آشکار ننمایند جز برای شوهران خود و پدران خود و پدران شوهر و پسران خود و پسران شوهران و برادران خود و پسران آنها و خواهر زاده های خود و زنان مسلمانها و زر خریدان خود و اتباع خانواده که رغبت بزنان ندارند( مثل پیرمردهای سال خورده) یا اطفالی که هنوز بحد تمیز نرسیده اند و بایست زنها محکم پای خود را بزمین نزنند که خلخال و زینت پنهان آنها آشکار شود و ای گروه مومنین بدرگاه خدا توبه کنید شاید رستگار شوید.
و نیز در سوره نور آیه 59 زن های مسنه را از حکم حجاب معاف فرموده: « و القواعد من النساء اللاتی لا یرجون نکاحاً فلیس علیهن جناح ان یضعن ثیابعهن غیر متبرجان بزینه و ان یستعففن خیر لهن و الله سمیع علیم».
و زنهای پیری که امید ازدواج ندارند باکی نیست و گناه نکرده اند اگر روپوش خود را بردارند در صورتی که مقصود آنها نمایانیدن زینت نباشد و با این حال پیری اگر عفت خود را نگاه دارد برای آنها بهتر است و خداوند شنوا و بیناست.
در آیه اول خداوند بزن ها دستوراتی فرموده ، نخستین چشمهای خود را از نامحرم بپوشانند و عصمت خود را حفظ نمایند. دوم بایستی زن ها زینت خود را ظاهر نکنند مگر برای آن عده ای که در همین آیه استثناء شده و آنها را محارم نامند. سوم: زن ها باید مقنعه که در عرب متداول بوده و هنوز هم هست و بجای چهار قد ایرانی ها است مقنعه خود را بیاورند تا زیر گلو و سینه و گردن و گلوی خود را بپوشانند ، چهارم: زن ها بایستی ملایم و آهسته راه بروند برای آن که صدای خلخال آنها را که در عرب مرسوم بوده مردها نشنوند.
توضیح – زینتی که در این آیه دستور داده که ظاهر نکنند مگر برای محارم اگر چه بعض مفسرین حمل نموده اند بر محل زینت و بعضی زینت را اختصاص داده اند بطلا آلات مثل گوشواره و دست بند و گلو بند و امثال این ها ،لکن ظاهر عرفی زینت آن چیزی است که خود را به آن بیارایند و مزید بر حسن و جمال گرددد پس بنابراین معنی لباس الوان خوش دوخت و مد و آلاتی که بآن آرایش می کنند از قبیل پودر و ماتیک و امثال این ها از مصادیق زینت بشمار می رود زیرا که تمام آن ها مزید بر حسن و زیبائی زن می شود و بیشتر مورد توجه مردها قرار می گیرد و غرض شارع جلوگیری از آن است ، این است که زن مامور است آنها را ظاهر نکند.
در سوره احزاب آیه 33 خطاب بزن های پیغمبر است:  « و قرن فی بیوتکن و لا تبرجن تبرج الجاهلیه الاولی» (18)
و نیز در همین سوره آیه 52 : « و اذا سالتموهن متاعاً فاسئلوهن من وراء حجاب ذلکم اظهر لقلوبکم و قلوبهن».(19)
و نیز در سوره احزاب است:« یا ایها النبی قل لازواجک و بناتک و نساء المومنین یدنین علیهن من جلابیبهن ذالک ادنی ان یعرفن فلا یوذین و کان الله غفوراً رحیماً».(20)
و باز در همین سوره خطاب بزن های پیغمبر صلی الله علیه و آله : ( اگر خدا ترس و با تقوی می باشید بایست نازک و نرم با مردها گفتگو ننمائید ، مبادا اشخاص بوالهوس بطمع افتند بلکه متین و پاکیزه گویئد).
این بود آیاتی چند از قرآن مجید که با ترجمه تحت اللفظی آن تذکر داده شد.
از بانوان تقاضا می نمائیم خود خانم ها این آیات را با هم جمع کنند و با فهم خودشان قضاوت کنند و انصاف دهند آیا این آیات با این همه تاکید دلالت ندارد بر وجوب حجاب؟
در صورتی که کم حکمی در قرآن باین صراحت و وضوح ذکر شده حتی نماز و روزه و زکوه که از ارکان دین اسلام بشمار می روند فقط در قرآن اشاره ای بآن فرموده و جزئیات آن را بیان ننموده است.
نمی دانم کسانی که مدعی اینند که حجاب از اسلام نیست و برای اثبات گفتار خود بیک سلسله حرفهای بی منطق متوسل شده اند و بگمان خود بدلیل و برهان وجوب حجاب را رد نموده اند به این آیات چه جواب می دهند؟
ببین در نظر شارع چقدر امر حجاب اهمیت دارد که با این که بزن امر فرموده خود را بپوشانند هم بزن و هم بمرد امر می فرماید نگاه بیک دیگر ننمایند.
و چون برای زن و مرد هر دو بحکم قرآن واجب است از نظر نمودن بیک دیگر خودداری نمایند، در جائی که مرد مخالفت نمود و بزن نگاه شهوت آمیز نمود ، زن برای این که (اعانت باثم) یعنی کمک در گناه وی نکرده باشد بایستی حتی صورت خود را از نظر وی محجوب گرداند زیرا که در جای خود مدلل شده که کمک نمودن در گناه، گناه است. و اگر معارضه بمثل نمایند و بگویند بنابرایم کرد هم بایستی خود را بپوشاند که زن نگاه شهوت آمیز بوی ننماید.
گوئیم چون عمده امور مملکت از قبیل تنظیم امور سیاسی ،اقتصادی، تجارت ، زراعت وکالت بعهده مرد است و با حجاب انجام دادن آن مشکل است، پس برای رفع ( عسر و حرج) این تکلیف از آنها برداشته شده ، لکن جل کار زن در خانه انجام می گیرد ، بلکه می توان گفت همان حجاب سبب می شود که زن کارهای اختصاصی خود را بهتر انجام دهد زیرا وقتی از کارهای خارجی مانع پیدا نمود بناچار مشغول می شود بکارهای داخلی خود  وانگهی برای مرد هم غیر از صورت که همیشه معمول بوده باز باشد جایز نیست در مقابل زنان غیر از محارم سر و بدن خود را مکشوف گردانند.
طرفداران کشف حجاب چه می گویند؟
گویند مفسده حجاب دو چیز است: یکی آن که حجاب مانع ترقی زن است و زن را از هر کمال و فضیلت محروم می گرداند و بزرگتر جلوگیر آنها از کسب علوم و صنایع و تجارت و فلاحت و آنچه موجب استقلال و سعادت آنها است همان حجاب است.
هر دانشمندی می داند که تعلیم و تعلم و کسب علوم بهیچ وجه منافات با حجاب ندارد و حجاب مربوط برشد عقلی و عملی زن نیست ، مدارس دخترانه و پسرانه از هم ممتاز و جدا است و نیز زن هر گونه علمی و صنعتی را می تواند در منزل خود با کمال عفت و نجابت فرا گیرد اگر محتاج بمرد شد در پشت پرده بطوری که مواجه هم نباشند تحصیل نماید و باین ترتیب بهتر تحصیل علوم می شود زیرا اگر این طور شد تمام توجه بمطالب می شود و از مفسده نظر نیز محفوظ می ماند.
آری ما قبول داریم که زن با حجاب بخصوص با پوشانیدن صورت در جائی که منطقه مفسده باشد نمی تواند مشغول تجارت و ایالت و وکالت و باقی امور اجتماعی شود ، لکن بناچار نوع انسان بایستی برای تنظیم امور تمدن دو قسمت شوند ، بعضی امور خارجی را انجام دهند و بعضی در اصلاح امور داخلی بپردازند و معلوم است که در سازمان خلقت طبیعت شالوده زن طوری خلقت شده که امور داخلی را بهتر می تواند انجام دهد و طبیعت مرد طوری است که برای امور خارجی بهتر است و چون امور (تشریعی) مطابق امور(تکوینی) است (21) لذا شرع اسلام امور معاش را بعهده مرد گذاشته و تنظیم امور داخلی را بعهده زن.
و بعضی گفته اند غرض اصلی از حجاب جلوگیری از زنا است و زنا در حجاب زیادتر می شود، زیرا بحکم آن که (الانسان حریص علی ما منع) انسان را از هر چه منع کنند بآن حریص تر می گردد و هر قدر زن خود را بپوشاند مرد حریص تر می شود که او را ببیند.
و روی این اصل می گویند حجاب از اسلام نیست ، لکن این حرف خلاف وجدان و تجربه است و مثل این است که بگویند اگر کسی جواهرات خود را در صندوق پنهان نکند ، و در کوچه و بازار پخش نماید بهتر محفوظ می ماند ، زیرا وقتی مانعی در کار نیامد کسی میل نمی کند دستبردی بآن ها بزند ، آری اگر قوه شهوت در بشر تمام شود دیگر مایل به نگاه نیست مگر از جهت حسن منظر.
هر کس در عمر خود چندین دفعه گل و ریاحین و مناظر زیبا دیده آیا چون مکرر دیده است دیگر مایل بدیدن نیست؟
در بعضی جرائد دیدم نوشته بود تاسیس حجاب از زمان خلفای عباسی شده که آمیزش با ایرانی ها داشتند و حجاب را از آنها آموختند .
کدام عاقل منصفی قبول می کند که حکم باین مشکلی که بقول متجددین زنان را بروپوشی و زندانی دائمی وا دارد ، بدون اصل مسلمی و قانون محکمی انجام گیرد، در صورتی که طبیعت زن مایل بخود آرائی و جلوه گری است آن هم این طور عمومیت پیدا نماید و بتمام فرق مسلمین و ممالک اسلامی سرایت نماید.
نمی دانم حضراتی که چنین می گویند آیا آیاتی که در خصوص حجاب وارد شده که بعضی از آن را تذکر دادم و نیز به اخبار راجعه بحجاب چه می گویند؟
آیا تعلیمات اسلام غیر از آن چه از قرآن و احادیث معلوم می شود از جای دیگر می توان استفاده نمود.
و چون در سابق حجاب و روپوشی از مسلمیات تمام فرق اسلامی بشمار می رفت لهذا علمای صدر اسلام کمتر در مقام ادله و بیان اخباری که در این خصوص رسیده بر آمده و متعرض خصوصیات آن می شدند لکن چون اخیراً مسئله حجاب خیلی اهمیت پیدا نموده بطوری که بعضی یا از روی جهل و نادانی یا تجاهل نموده و از روی اغراض شخصی منکر وجوب و مشروعیت آن شده اند و گویند اصلاً حجاب در شریعت نرسیده.
این است که علماء در مقام بر آمده و کتابهای بسیار راجع بحجاب تالیف نموده اند و در دسترس مردم گذارده اند و بهترین کتابی که در این زمینه تالیف گردیده کتاب ( سفینه النجات) است که از تالیفات فاضل دانشمند آقای ابوالفضل خراسانی است که الحق کتاب جامعی است مراجعه نمائید تا آن که بدانید حجاب در شریعت محمدی صلی الله علیه و آله خیلی اهمیت دارد و بیشتر فساد اخلاقی که امروز بین مردم شیوع پیدا نموده زیر سر بی عفتی و بی حیائی زن ها است.
و از عموم مسلمین که پای بند بدیانت اسلامند تقاضا می نمائیم که همت گمارند که این گم گشته را باز آرند که شاید اندازه ای از این وحشی گری  و بی عفتی که سر تا سر ممالک اسلامی را گرفته و شیوع پیدا نموده جلوگیری شود.
ای مردهای با غیرت با ایمان که اندازه ای پای بند قرآن می باشید ببینید خداوند در کلام مجید بشما چه دستور می دهد : « یا ایها الذین آمنوا قوا انفسکم و اهلیکم ناراً و قودها الناس و الحجاره علیها ملائکه غلاظ شداد لا یعصون الله ما امرهم و یفعلون ما یومرون».
خداوند در این آیه مبارکه بمومنین خطاب فرموده که خودتان و اهل بیت خودتان را نگاه دارید از آتشی که آتش گیرینی آن خود مردم می باشند وملائکه غلاظ و شدادی موکل بر آن آتشند که نا فرمانی از امر حق تعالی نمی نمایند و آن چه امر می فرماید اطاعت می نمایند.
پس بحکم قرآن شما بایستی جلو کنید از خانواده خودتان اگر زنهای شما یا دختر ها یا پسران شما بکج رفتند و بر خلاف حکم خدا عمل نمودند بهر ترتیبی که ممکن است آنها را از کج روی باز دارید لکن بایستی اول خود را از اعمال ناشایسته نگاه دارید سپس آنها را هدایت نمائید و گرنه کلام شما تاثیر ندارد.
خوب است حضرات متجددین عوض این که می گویند حجاب از اسلام نیست ، بفرمائید حجاب درتمدن اروپائی ها نیست، اگر این طور بگویند اروپا منشها زودتر بی حجابی را عملی می کنند همان تقلید بیگانگان است که ایرانی های بیچاره را بخاک سیاه نشانیده ( ای دو صد لعنت بر این تقلید باد).