Untitled Document

کتابخانه بانو امین(ره)

تصویر منتخب

IMG_016.JPG

تغییر اندازه فونت

A+ | A- | Reset
نرم افزار ویژه بانو امین(ره)
  • بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

زن موجود جمیل و لطیفی است که مظهر جمال خلقت است . « بانو امین ره »

نرم افزار « بانوی ایرانی » ، نرم افزاری چند رسانه ای است و علاوه بر این که مجموعه کاملی از آثار و سیره علمی و عملی عالمه عارفه حاجیه خانم امین ( معروف به بانوی ایرانی) می باشد ، نیازهای دختران و زنان جامعه امروز را برآورده می کند.

ادامه مطلب ...
وصیت نامه

وصیت نامه

«پس چون حدیثی هست که: (من مات بلا وصیه مات میتة  جاهلیة) دوست داشتم که این کتاب (اربعین الهاشمیه) را به وصیت خود خاتمه دهم زیرا ختام مشکی است بویا، پس در وصیت شروع می نمایم به آنچه پیامبر گرامی (صلی الله علیه و آله) به ما آموخت در روایتی که در تهذیب از حضرت صادق (علیه السلام) که فرمودند پیامبر خدا فرمودند:

ادامه مطلب ...
عوامل موفقیت بانو (ره)

مروری بر عوامل موفقیت بانو (ره)

ترک معصیت و اجتناب از محرمات

با مطالعه حالات علماء و عرفای بزرگ در می یابیم که آنان با دوری جستن از گناه، انجام واجبات –و حتی مستحبات- و ترک مکروهات، به مقامات عالی دست یافته اند.

خودسازی و تهذیب نفس

کسی که در جهت خود سازی و تهذیب روح عمل کند، زمینه اشراقات و امدادهای الهی و افاضات غیبی را در خود پدید می آورد. این بانوی خود ساخته و پرهیزکار طیّ مصاحبه ای، در خصوص علم آموزی و کسب کمالات معنوی، این گونه اظهار داشته اند: «غیر از بحث الفاظ بیشتر همین راه ها بوده و در نوشته هایم کمتر از امور خارجی کمک گرفته ام و نمی گویم از غیب خبر دارم...»

محاسبه نفس

او هماره بر نفس خویش مراقبت می فرمود؛ مراقبتی شدیدتر از حسابرسی شریک از شریک دیگرش و مولا از عبدش. همین محاسبه نفس نیز او را در راه خودسازی موفق ساخت.

اشتیاق به تحصیل

بانو امین علاقه وافری به تحصیل علوم دینی در خود می دید، لذا با عزمی استوار واراده ای پولادین و با توکل به خداوند بزرگ –با این که بانویی خانه دار، همسری فداکار و مادری رئوف بود- در این راه گام نهاد و با همه موانع موجود مبارزه کرد.

استفاده از وقت و مطالعه مداوم

بانو امین در کتاب پر ارج النفحات الرحمانیه (صفحات 9 و10) به این امر اشاره فرموده، می نویسد:
«... من در کودکی و اوایل جوانی بسیار مایل و حریص به مطالعه کتاب های علمی و گوش دادن به مواعظ دینی بودم و هر گاه نزدیکان من مشغول به تفریح می شدند من به مطالعه مشغول می شدم...»

تهجد و شب زنده داری

آیات و رویات فراوانی، پرهیزگاران را به انجام نماز شب دعوت واز شب زنده داران تجلیل کرده است. همچنین دانشمندان بسیاری در فضیلت و منافع نماز شب کتاب ها و رساله هایی نوشته اند. و بانو امین عارفی بود دل آگاه که در پیچاپیچ سیر و سلوک تا رسیدن به قله رفیع عرفان شبی از تهجد و شب زنده داری غافل نشد.

شور و شوق

آقای حاج محمد علی امین، فرزند آن بانو می گوید:
«من درست به یاد دارم که برای ایشان مقداری کتاب عربی، رسیده بود. شوق و شوری را که آن موقع در ایشان دیدم واقعاً فراموش نمی کنم.«

تفکر و تعقل و توجه

این بانوی فرهیخته نیز مانند بزرگانی چون ابوذر و لقمان و علامه طباطبایی بسیاری از اوقات خود را به تفکر گذرانید و به راهنمایی فکر، حقایقی را از میان مجهولات استخراج کرد. وی با بررسی تاریخ گذشتگان و... به تقویت عواملی که باعث رشد عقل می شود، پرداخت و با موانع شناخت و عوامل فراوانی که عقل را نابود می کند، مبارزه کرد و آینه عقل را جلاء داد.

گمنامی و عزلت

یکی از شاگردان برجسته ایشان، خانم علویه همایونی، طیّ نوشته ای، چنین آورده اند:
«... سبب پیشرفت بانوی ایرانی، سیاست پنهانی و گمنامی ایشان بود که کسی نمی دانست ایشان چه می کنند و هدفشان چیست، حتی از خود ایشان شنیدم که فرمودند: تا زمانی که اربعین الهاشمیه منتشر نشده بود، کسی مرا نمی شناخت و برایم بهتر بود...

جرأت و پشتکار

باید به رموز موفقیت این بانوی گرانمایه، جرأت و پشتکار را هم افزود؛ زیرا ایشان در شرایطی که دفاع از حق زنان امری غربی تلقی می شد، به دفاع از حقوق واقعی زنان پرداخت. در دوران که عده ای تحصیل بانوان را به عنوان مقدمه حضور زن در فعالیت های اجتماعی قلمداد کرده، آن را عیب می دانستند و از آن پرهیز داشتند؛ ایشان با وجود مشکلات به تحصیل پرداخت و حوزه علمی خواهران را  بنیان نهاد.

نظم

یکی از دست پرورگان ایشان می گوید:
«در مورد زندگی خانم امین باید بگویم که در تنظیم وقت، ابتکاری عجیب داشتند و چنان اوقات خود را تنظیم می کردند که به تمام کارهایشان می رسیدند. گویا خداوند به وقت ایشان هم برکت داده بود.»

رعایت اعتدال و میانه روی در زندگی

خود او معتقد بود که «ناموس خلقت عالم روی همین پایه تعادل و توازن برپاست.» زیاده روی در امر تحصیل و مطالعه موجب فرسودگی و ناتوانی جسم خواهد شد و درست در ایامی که یک محقق انتظار دارد از مطالعات و تحقیقات خود بهره علمی ببرد از فعالیت باز می ماند و خانم امین با رعایت این امر در وظائف عبادی، خانه و خانواده و تحصیل توانست منشأ خدمات فراوان گردد.

داشتن قلب سلیم

قلبی که از شرک پاک باشد، قلبی که منزه از معاصی و نفاق و حسد و بخل و سایر رذائل اخلاقی باشد، قلبی که از عشق دنیا تهی باشد و بالاخره قلبی که جز خدا در آن نباشد قلب سلیم است.
سراسر زندگی این بانوی بزرگ و آزمایشاتی که خداوند برای صیقلی شدن روح مطهر ایشان نمود و در تمام امتحانات، عبودیت و بندگی خود را به پیشگاه حق تعالی عرضه داشت، نمایشگر قلب سلیم ایشان است.

وارهیدگی از غیر خدا

کسی که قلب سلیم داشته باشد و قلبش تجلیگاه معرفت و محبت حق تعالی باشد خداوند، اغیار را از قلب او دور می کند تا به غیر خدا دلبستگی نداشته باشد.
صبر در برابر ناملایمات
صبرکه همراه با تلخی و سختی است، نتیجه اش پیروزی و شیرینی است. بانوی ایرانی، علاوه بر تحمل و صبر در برابر غم از دست دادن فرزندان، بیماری هایی پیدا نمود ولی در برابر آنها حتی یک بار هم شکایت نکرد.

حلم در برابر ناملایمات

اگر کسی سؤال بسیار ساده و پیش پا افتاده هم می کرد، آن بزرگوار با حلم جواب او را می داد. خیلی توصیه می کرد به گذشت کردن و...

آرامش روحی

«از روحیات بارز حاجیه خانم امین (قدس سرها)، نهایت تواضع و فروتنی و حلم و آرامش روحی فوق العاده ایشان بود.»
ولایت و اتصال به ائمه معصومین (علیهم السلام)
یکی از رموز موفقیت بانوی ایرانی که از نشانه های قلب سلیم هم می باشد، ولایت و اتصال و توسل به اهل بیت (علیهم السلام) است. این ویژگی در رفتار و گفتار و نوشته های بانوی مجتهده امین وجود داشت. شاهد جاودانه آن، کتاب مخزن اللئالی است که در فضائل مولی الموالی حضرت امیر المؤمنین علی (علیه السلام) نوشته شده است.

خلوص

آنچه بیش از هر چیز در سیره بانوی ایرانی و به تبع ایشان در مکتب فاطمه (سلام الله علیها) و مسؤلین آن دیده می شد خلوص بود که مانند خورشیدی چهره این مکتب و شاگردانش را نورانی کرد و این مکان را متمایز از بقیه مکان ها نموده بود. یکی از نشانه های اخلاص بانو، تلاش در جهت عدم درج نام مبارکش در تألیفاتش بود. جای خالی نام نویسنده همیشه با عنوان «یک بانوی ایرانی» و عناوینی مانند آن پر می شد.
از دیگر نشانه های اخلاص بانو، پرهیز از شرکت در مصاحبه های جراید، رسانه ها و مراکز علمی ـ فرهنگی بود. بانو به شدت از شهرت پرهیز می کرد. سفارش همیشگی ایشان این بود: «شهرت انسان را سقوط می دهد. مواظبت کنید» از هر چه که باعث تغییر نیّات می شد، جلوگیری می کرد و می فرمود: «توجه کنید در کارها که خلوص نیت داشته باشید.»

قوت تعقل درد و عرصه معاش و معاد

شاید بتوان گفت بزرگترین وجه امتیاز بانوی ایرانی نسبت به بسیاری از زنان و مردان عصر خویش و نیز اعصار پیش از او و پس از او، قوت تعقل آن بانو در هر دو عرصه معاش و معاد بوده است، زیرا سراسر زندگی او مملو از تجلیات عقلانی است.
شرح حال زندگی ایشان خود بهترین گواه بر آن است که بانوی ایرانی به عنوان یک زن در بزرگترین نبرد انسانی یعنی جنگ بین عقل و هوی فاتحانه مدال افتخار «کمال عقل» را نصیب خود گرداند و نشان داد که باید با به کارگیری موهبت عظیم عقل هوی نفس را پیرو هدایت عقل نمود.

 

 از شماره 1تا 13 اقتباس شده از کتاب بانوی نمونه، ص61-47

ازشماره14تا19 اقتباس شده از سخنان شاگردان ایشان به نقل از کتاب زندگانی بانوی ایرانی، ص215-207

همان، ص261

همان، ص192

مراحل سلوك

سلوك الي الله

1ـ فناء في الله
با توجه به اين كه هدف از آفرينش بشر كمال اوست. و اين استكمال جز از طريق اصلاح اخلاق امكان پذير نمي باشد. همچنان كه هدف از بعثت انبياء هم اتمام و استكمال اخلاق بشر عنوان گرديده است، اين سوال مطرح مي شود كه آخرين حد اين استكمال كجاست؟ و نهايت آن چيست ؟ بانو (ره) در پاسخ به اين سوال مي فرمايند:
«غرض آن كه انسان وقتي تمام مراتب ودرجات كمال را پيمود، ودر نردبان ترقي و تعالي حایزمقام عالي گرديد، و مسير استكمالي خود را به منتهي درجه كمال رسانيد،آن وقت ربط خود و موجودات را به حق مشاهده مي نمايد. و جلوه معشوق كه عبارت از آن نفس قدسي الهي اوست، از پس پرده قوا نمودار مي گردد.آن وقت كانّه متحّد به حق گشته. يعني مستغرق در وجود حق تعالي مي گردد، و ديگر خود را  نمي بيند. فقط حقيقتي را مي يابد كه محيط و مستولي بر تمام مراتب وجود است. و همين است مقصود فناء في الله كه در زبان هاي اهل الله دائر است .»
«غايت وجود چنان كه گفته شد همان مبدأ وجود است يعني حق تعالي.و مقصود از رسيدن به او قرب به اوست، قرب معنوي، نه قرب مكاني كه مخصوص به اجسام است.و چون خداي متعال وجود تام و فوق التمام و كامل مطلق است، قرب هر كسي به او تعالي به قدر كمال وتماميّت اوست. و بُعد و دوري ما، از آن نقاط ضعف و نقص وجود ما پديد گشته. پس از اينجا معلوم مي شود كه انسان هر قدر در قوس  صعود بالا رود، و ترقي و تعالي پيدا كند، به حق تعالي نز ديكتر مي گردد. و سعادتمندتر مي شود. و مقربين را علامت و نشانه اي است. و آن اين است كه در مظاهر موجود ات و عالم خلقت آينه مانند، وجود ازلي و ابدي حقّ را مشاهده و مطالعه مي نمايند. و هر چه هست قائم به او و او را قائم به ذات مي يابند.»
2ـ مراحل سلوك
پس معلوم مي شود كه غايت و هدف انسان رسيدن به خداست تلاشي كه انسان در اين مسير انجام مي دهد سلوك الي الله ناميده شده است كه مرحومه بانو امين براي آن مراحل و منازلي را بيان مي كند:
«منازل و مراحلي كه سُلّاك الي الله بايد در وي سلوك نمايند.... اصل آن و امّهات آن كه باقي تحت وي و مندرج در آن است چهار اصل است.... :
نخست : حرص و نشاط در طلب است.كه پس از بيداري از خواب غفلت، و كوشش در طلب، و تخليه نفس از صفات زشت دني، يك حالت حرص آميخته به نشاط در نفس آدمي پديد مي گردد . دوم: تحصيل علوم حقيقي و معارف.كه در اثرجدّ و جهد بسيار،وتحليه نفس به صفات حميده انساني،در روح و قلب نورانيتي پديد مي گردد كه به آن،حقايق امور بر وي مكشف مي گردد. وبه قدري كه اشراق نور معرفت  در قلب او نمودار گرديد، به همان قدر بر شوق و اشتياق وي افزوده مي گردد تا به حد عشق و وله. يعني به بيخودي از خود برسد. سوم : حياء از جهل و بي خردي ، وقتی انسان چشم بصيرتش باز شد، آن وقت جهل و ناداني خود را مشاهده مي نمايد، و مي فهمد كه چقدر نادان است. ودر اثر اهمال و مسامحه كاري چه اندازه به خود ظلم نموده . چهارم : پس از آنكه التفات به جهل و بي خردي خود نمود،آن وقت به قدري كه ممكن است كوشش مي نمايد تا آنكه خود را به مقام لايق برساند و پس از جدّ و جهد بسيار، وكوشش وزحمات فوق العاده، و تر قيات دائمي، به مرتبه ای مي رسد كه اگر فعاليت او با موفقيت توام گردد، وي را به مقام فناء في الله مي كشاندو ارتباط به حق پيدا مي نمايد... »
و درجاي ديگر رسيدن به خدا و مقصد نهايي را در پرتو علم و عمل و در جاده مستقيم شريعت مي داند:
«وراه مستقيم كه نزديكترين  راه به مقصود است ، همان طريق شريعت اسلام خواهد بود، و بايد دانست كه به مجرد ورود در دين اسلام به مقصد نمي رسد مگر در پرتو علم و عمل .»
و در جاي ديگر شناخت مبدأ را گام نخست وشناخت مسير را گام دوم براي سلوك الي الله مي دانند:
«... همين طور است حال طالبين سعادت و سلوك الي الله تعالي كه بايستي اولا مبدأ كه غايت و منتهي و هدف آمال آنها است درنظر بگيرند و تمام هم خود را مصروف نمايند به رسيدن و نزديك گرديدن به جوار قرب او و پس از آن طريقي كه بايستي در آن سير نمايند و منازل و مراحلی كه بايد از وي بگذرند نيز بشناسند......»
 3ـ مراحل نزول از حق
«بايد دانست همين طوري كه مراحل صعود در ترقي بشر به مراتب عاليه به تدريج صورت مي گيرد، و يكدفعه ممكن نيست از مرتبه اول به آخر مرتبه برسد. همين طور در تنزلات نيز به تدريج پايين مي آيد تا به منتهي درجه پستي و نزول برسد. و ابن مسكويه ازكلام الله و كلمات اهل بيت عصمت اقتباس نموده و براي سقوط انسان چهار مرتبه تعيين كرده: نخست مرتبه (زيغ) است. كه همين قدر از جهت اعمال و تنبلي شخص از حق تعالي اعراض نمايد. مرتبه دوم (رين) است. كه به اضافه ی اعراض از حق مايل به شهوات وعياشي گردد . ومرتبه سوم (غشاوه) است که در اثر پيروي شهوات حجاب وپرده جلوي قلب وي را مي گيرد و از مشاهده آيات وجود حق تعالي وي را محجوب مي گرداند.مرتبه چهارم پس از آنكه امور شهواني وي را مشغول گردانيد و زنجيرآرزو وآمال دنيوي بدست وپاي او پيچيد، بالنتيجه چنان اورا در گودال لجن زار دنيا فرو مي برد، كه جوهر نفس وي را كدر مي نمايد. بطوري كه گويا بر قلب او مهر خورده آن وقت در منتهي درجه شقاوت مي ماند.»


 اخلاق ص76 و سیروسلوک ص183

 اخلاق ص143

 اخلاق ص277 پاورقی2 و ص228

 مخزن العرفان، ج 11 ص50

 اخلاق ص139

  اخلاق ص229 پاورقی2 و ص230

گناه و توبه

گناه و توبه

1ـ تکرار گناه موجب نقصان ایمان است:
«شاید انجام گناه در مرتبه اول، با ندامت و تکرار نکردن به قوت ایمان ضرری نمی رساند، و مومن را از اصحاب یمین خارج نمی سازد. و لکن اگر تکرار شود، و بعد از هر مرتبه توبه نکند، کم کم ایمانش ناقص خواهد شد. و به کثرت گناه در اصحاب شمال داخل می شود ، یا در حکم آنها قرار می گیرد.»
2 ـ وجوب توبه:
«و به دلیل عقلی و نقلی توبه نمودن ازگناهان واجب خواهد بود. و حقیقت توبه پشیمانی بر گذشته و عزم بر ترک در آینده است.»
3 ـ معنی و حقیقت توبه:
«در عرف شرع توبه رجوع و بازگشت از مخالفت و نافرمانی است به اطاعت وبندگی. و در اینکه حقیقت توبه چیست؟ بین علما گفتگو بسیار است بعضی گویند: توبه فقط همان پشیمانی از عمل قبیح، و مخالفت حکم شرع مطهراست. دیگری گفته: معنی توبه پشیمانی و عزم بر ترک است.قول دیگر این است که توبه سه رکن دارد:پشیمانی از خلاف، و عزم بر عدم تکرار، و تدارک مافات. لکن ظاهرا آن شرط سوم در اصلِ تحقق توبه مدخلیت ندارد.آری ممکن است گفته شود: اصل توبه همان پشیمانی است. و عزم بر عدم معاودت از لوازم آن است. و ترک مافات از متمّمات و کمال توبه است. یعنی بدون تدارک مافات توبه  تحقق پذیرد لکن توبه کامل نیست. ... و توبه حقیقی نسبت به انسان وقتی تحقق پذیرد، که قلب و سریره وی از تعلقات نفسانی و شهوات طبیعی وارسته گردد و تصفیه شود. و به تمام قوی و مشاعر رجوع به مبدا خود نماید.»
4 ـ توبه نصوح:
«توبه نصوح توبه ای است که از روی خلوص، و خالی از شوائب ریا و غیره، برای خدا انجام شود.»
5 ـ شرایط توبه:
«اما در شرایط توبه هفت یا هشت مطلب ذکر کرده اند :
اول: ندامت بر آنچه گذشته است.دوم:عزم نداشتن بر رجوع به گناه.سوم : رد کردن حقوق مردم، اگر گناه مربوط به حقوق آنها باشد.چهارم: قضا و تدارک فرائض پروردگار، اگر گناه ترک اموری است که خدای سبحان بر او واجب نموده است. پنجم : به یاری ریاضت و طاعت گوشتی را که بدن او در حال معصیت به خود گرفته است آب نماید . ششم : توأم با استغفار و حزن و گریه باشد و از صمیم قلب. هفتم : چشاندن زحمت و رنج طاعت را به جسم چنانکه لذت معصیت را چشیده است. هشتم : فراموش نکردن گناه. به طوری که هروقت به یادش آید، از کار خود پشیمان شود.ولی دلیل خاصی بر این شرط اخیر نیافتم و گوینده آن را نیز  نمی شناسم.... »
6 ـ آثار توبه:
در این رابطه مراجعه شود به کتاب اربعین ص 470 تا 476

 

 اربعین هاشمیه ص 436

 مخزن العرفان ج11 ص373 و اربعین هاشمیه ص 461

 مخزن العرفان ج1 ص279و280 ونیز مراجعه شودبه اربعین هاشمیه ص 463 ونیزمخزن العرفان ج13 ص393

 اربعین هاشمیه ص 465 و مخزن العرفان ج13 ص394

 اربعین هاشمیه ص 466 و مخزن العرفان ج13 ص394

<< شروع < قبل 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 بعد > آخر >>

نتایج 1 - 10 از 360

حدیث روز

حاضرین در سایت

701 میهمان حاضرند
بازدیدکنندگان: 5346579

محبوب ترین ها